Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten
klinken als muziek in uw oren
© Randmeerconcerten 2021-2022 seizoen 48 dd. 2021-09-18
Recensie Randmeerconcert 26 februari 2020 Een hartverwarmende Winterreise Hoe krijg je het voor elkaar om de liederencyclus Die Winterreise van Schubert over het voetlicht te brengen als was het een meeslepende film? Terwijl je elkaar als strijkkwartet en zanger nog betrekkelijk kort kent? Dit is wat er zaterdagavond 15 februari in de Oude Kerk Ermelo gebeurde. Een zaal goed gevuld met bezoekers die Schubert wilden leren kennen of herbeleven in het ultieme meesterwerk op het gebied van de liedkunst. Het strijkkwartet nam de plaats in van de piano, in een recente bewerking van Wim ten Have. Zou het kleurenpalet van de vier strijkers – het Ragazze Quartet - de ijzingwekkende ondertoon in het verhaal van de bariton – Martijn Cornet – verscherpen of verzwakken? Fremd bin ich eingezogen, fremd zieh’ ich wieder aus – in de eerste regels van de opening werd al duidelijk: dit wordt spannend. Voor zover er al scepsis was, duurde het niet lang of je gaf je gewonnen. Martijn zingt expressief, hij bedient zich vrijelijk van een rijk geschakeerde stemvorming, van laag tot hoog, van pianissimo tot forse forte, met een verbale dictie die het gemis aan woordelijk afgedrukte teksten vrijwel volledig compenseert – er was een prachtige toelichting voorhanden van Hans Maas. Het Ragazze Quartet speelde dynamisch en naadloos samen. De ‘meiden’ etaleerden consequent hun volkomen gelijke onderlinge opvatting, in een aandachtige en evenwichtige wisselwerking met de zanger. Die Winterreise, 24 liederen van teleurstelling, verwarring en vertwijfeling, kon niet kleurrijker worden vertolkt. Schubert op Winterreise? Schubert kwam thuis. Ermelo, februari 2020 Bart Vriesekoop