Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten
klinken als muziek in uw oren
Recensies
© Randmeerconcerten 2021-2022 seizoen 48 dd. 2021-09-18
Recensie Randmeerconcert 17 maart 2019. Quirine Viersen in De Verbeelding in Zeewolde. Celliste Quirine Viersen raak en warm In de Randmeerconcertenreeks was het op zondag 17 maart de beurt aan de Verbeelding in Zeewolde. Hulde aan de programmeur die het voor elkaar kreeg de begaafde Quirine Viersen als cellosoliste voor deze middag te contracteren. Een mooi gevarieerde programma met Bach, Britten en Ter Veldhuis bracht het publiek naar de verschillende klankuithoeken van de cello. Het warme instrument en het warme spel bracht meer dan 175 mensen naar de Verbeelding en vlak voor aanvang moesten er nog in de haast stoelen bijgezet worden. De warme en rake celloklanken van deze talentvolle celliste zijn al direct bij de eerste tonen van Bachs prelude uit de cellosuite te horen en Quirine neemt je als het ware bij de hand voor een tocht die alleen maar kan slagen. Verdwalen lijkt ondenkbaar en de mogelijke publieksgedachten dat er voor een stuk ook geoefend moet worden, dat een stuk hier en daar moeilijk kan zijn, dat je wel eens zou kunnen struikelen over snelle passages worden door haar manier van spelen volledig weggewist. Iedere gedachte aan muzikaal technische taaiheid is afwezig als zij speelt. Een compliment voor toonzuiverheid past niet omdat haar spel een veel hogere muzikale laag in beweging brengt. Viersens optreden is de uitgesproken opzettelijkheid foutloos en zuiver te willen spelen ver voorbij. Als door een venster laat ze ons rechtstreeks het meesterwerk ervaren. Voor de insiders zijn de cellosuites van Bach misschien wel bekend maar met Britten en nog veel meer met het ‘Glacier’ van Ter Veldhuis neemt zij ons ook mee in de gedurfde 20 - en 21 -eeuwse composities. Het beeld van een gletsjer die diep vanuit z’n buik de onverschilligheid ten opzichte van menselijke manipulaties oprispt is heel bijzonder op noten gezet. Je hoort de ijslagen in lange twee- stemmige fases in het driedelige stuk als het ware schuiven en het is mooi te ervaren dat componist Ter Veldhuis en uitvoerende Quirine Viersen elkaar zo gevonden hebben Het gesprek over de totstandkoming tussen componist en conponist hierover was een boeiende aanvulling. Kortom een heerlijke muzikale belevenis. Gerrit van der Heide, maart 2019
, maart 201RecensieR
Quirine praat met Jacob ter Veldhuis over zijn compositie ‘Glacier’.Quirine vQuiro