44 jaar Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken Randmeerconcerten klinken als muziek in uw oren Recensies
© Randmeerconcerten 2017/2018
Randmeerconcert  30 november 2014 Briljant gitaarspel van sologitarist Enno Voorhorst. In Villa Vennendal te Nunspeet vond in nostalgische sfeer op zondagmiddag 30 november 2014  een boeiend en fijnzinnig gitaarrecital plaats. De gitarist groeide op in een familie van musici. Hij is regelmatig te gast op gitaarfestivals en won een aantal prijzen, zowel de Nederlandse gitaarprijs, als de eerste prijs op het Seto-Ohashi concours in Japan. Hij geeft over de gehele wereld gitaarconcerten en zijn spel wordt zeer lovend beschreven. Voor deze middag , alweer het 5e Randmeerconcert van dit seizoen, was een veelzijdig programma samengesteld met werken van diverse componisten. Als eerste componist is Augustín Barrios Mangoré aan de beurt. Van hem worden over het programma verdeeld zes stukken gespeeld. De gitaar die door de gitarist wordt gebruikt is een exacte kopie van de gitaar van Barrios. In oude stijl wordt op een ingetogen manier de Medallón Antiguo en de Gavôta al estilo Antiguo vertolkt. Vervolgens hoort men uit de 17e eeuw  van Francois Couperin  ‘Les Barricades Mistérieuses’, een vrolijk, variabel stuk  doorspekt met trillers. Puntgaaf gespeeld!  Van Johann Sebastian Bach volgden drie werken: een  droefgeestige Sonatina, een snelle Fuga en de Prelude, die bekend is als het ‘ Ave Maria’; in een rustig, regelmatig tempo gebracht. Opnieuw drie walsen van Barrios Mangoré  met in Vals Tropical hoorbare basnoten, in Julia Florida een soort karakterbeschrijving en in Vals op. 8 nr.3 werd gespeeld met variaties. Na de pauze van Federico  Moreno Torroba de mooie Suite Castellana, die een sfeervolle, fijngevoelige uitvoering kreeg. Nu nog een derde keer van Augustín Barrios Mangoré en wel ‘Sueño en la Floresta’. Misschien was dit wel het mooist gespeelde stuk. Ik vond het een topper! Het programma werd afgesloten met Koyunbaba op. 19 van de Italiaanse componist Carlo Domeniconi, die zijn hele leven, heden en verleden hierin leek te beschrijven. Met een langdurig applaus bedankte het publiek de gitarist voor zijn prachtige spel. Enno Voorhorst op zijn beurt verraste de toehoorders met de toegift ’Recuerdos de la Alhambra’  van Francisco  Tarréga, een geliefde melodie, die iedereen wel mee zou kunnen neuriën! Annette Essers
Recensies Annette Essers  schreef regelmatig over haar persoonlijke indrukken van de concerten.
Afscheid Annette Essers Helaas heeft Annette Essers afscheid moeten nemen als recensente. Zij bereikte de gezegende leeftijd van 90 jaar in 2015 en het was haar niet meer mogelijk om de Randmeer- concerten te bezoeken. Wij hebben Annette bedankt voor de vele jaren dat zij ons van haar mooie recensies heeft voorzien. Wij wensen haar toe dat zij nog veel jaren in goede gezondheid mag doorbrengen.