44 jaar Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten klinken als muziek in uw oren
Recensies
© Randmeerconcerten 2018/2019
Recensies Annette Essers  schreef regelmatig over haar persoonlijke indrukken van de concerten.
Van Amsterdam Duo gaf een kwalitatief hoogwaardig concert. Op zondag 15 februari 2015 bood het bestuur van de Randmeerconcerten een primeur aan: een concert met viool en accordeon, bespeeld door Jeanine van Amsterdam op de viool en Vincent van Amsterdam op de accordeon. Zelden beluisteren we op onze concerten een accordeon. Die kennen we eigenlijk alleen maar van populaire muziek. Zo op het oog heeft dit instrument toetsen zoals op de piano en aan de baskant knoppen. Verder wordt het geluid verkregen via een blaasbalg, zoals bij het vroegere harmonium en kerkorgel. Het geluid is echter minder hard dan op de piano met de hamertjes. Vanmiddag werd er echter kamermuziek ten gehore gebracht. De concertgevers wonnen reeds meerdere prijzen en treden veelvuldig op in binnen- en buitenland. Het programma omvatte overwegend muziek van Russische componisten. Gestart werd met de Suite Italienne van Igor Stravinsky (1882 -1971) De compositie was gestoeld op de oude stijl en op zijn ballet Pulcinella gebaseerd. De bewerking voor piano en viool maakte hij zelf nog in 1935. De Introduzione kreeg een vlot begin en werd opgevolgd door een lyrische Serenata, waarin een pizzicatogedeelte. Hierna volgde een wervelende Tarantella, een dans vol passie. Het geheel kreeg een perfect samenspel met een mooie klankkleur. De preludes uit opus 34 van Dmitri Sjostakovitsj (1906 – 1975) zijn van een geheel ander gehalte en behoren tot de 20e eeuwse pianoliteratuur. Hierin is niets merkbaar van de druk van het Stalinistische regime, waar hij aan regeringsregels moest voldoen. Hij schreef deze stukken in 1933, nadat hij een Bachconcours had gejureerd en kon kennelijk zijn gang gaan. Sommige stukjes zijn geestig en vrolijk. Niet eenvoudig te vertolken, maar met een knappe interpretatie uitgevoerd. Van Anatoli Kusjakov (1945 – 2007) werd ‘Fünf Spanische Bilder’ uitgevoerd, een werk dat origineel voor de accordeon is geschreven in 1986. Het is fascinerende muziek vol van Spaanse ritmes en melodieën. Het lijkt of alle mogelijkheden voor een accordeon erin zijn samengebracht. Het spreekt bijna vanzelf, dat het voltallige publiek hier ook enthousiast van werd.  Na de pauze kon er genoten worden van de Suite im alten Stil uit 1972 van Alfred Schnittke (1934 – 1998). Hierin horen we Bach en Scarlatti. De atonaliteit, waarvan hij in zijn jonge jaren gebruik maakte, is in deze compositie vrijwel verdwenen. Hij hanteert een polystilisme. Hij schreef veel filmmuziek en gebruikte voor deze compositie de muziek uit drie verschillende films. Je kon er relaxed naar luisteren, vooral bij Ballet en Menuet. De Fuga, afwisselend door viool en accordeon gespeeld, was vrolijk en snel; een fraaie uitvoering, waarbij de viool- en accordeonklanken met elkaar versmolten. Van Anatoli Biloschizki (1950 – 1995 ) werd door de accordeonist solo de Suite nr.3 ‘Die Spanische’ uitgevoerd. Ook hierin Spaanse ritmes en melodieën, een kleurrijk geheel en perfect vertolkt.Wat zijn er toch veel mogelijkheden op de accordeon! In een Russisch programma mag natuurlijk werk van Sergei Rachmaninoff ( 1873 – 1943) niet ontbreken. Gekozen was voor de bekende ‘Vocalise’( op. 34 ), het laatste deel uit een cyclus van veertien liederen, geschreven in 1912. Het wordt vaak uitgevoerd door sopraan of tenor met pianobegeleiding. Het is een lied zonder woorden, meestal op de ‘a- klank’ gezongen. Hier heel goed verbeeld door zowel viool als accordeon, waarbij de viool opviel in zowel de hoge als de lage sonore klanken! Als slot van de fijne muzikale middag werd de Valse Scherzo (op. 34) van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840- 1893) met veel passie gespeeld. Werkelijk een feest, met afwisselende begeleiding van accordeon en een cadens, solo gespeeld door de violiste. Zij speelt op een Franse viool uit 1890, gebouwd door J.B. Vuillaume. Een passend slot van een uitermate boeiend concert! Na het ovationele applaus met bloemenhulde gaf het Duo een toegift: de fraaie Romance van Sjostakovitsj. Een mooie, romantische afsluiting, geheel in stijl! Annette Essers
Afscheid Annette Essers Helaas heeft Annette Essers afscheid moeten nemen als recensente. Zij bereikte de gezegende leeftijd van 90 jaar in 2015 en het was haar niet meer mogelijk om de Randmeer- concerten te bezoeken. Wij hebben Annette bedankt voor de vele jaren dat zij ons van haar mooie recensies heeft voorzien. Wij wensen haar toe dat zij nog veel jaren in goede gezondheid mag doorbrengen.