44 jaar Randmeerconcerten - persoonlijke concertindrukken
Randmeerconcerten klinken als muziek in uw oren
© Randmeerconcerten 2018/2019
Lavinia Meijer, een harpiste van formaat - 2 februari 2014 Nunspeet Een verrassend optreden stond de luisteraars van het Randmeerconcert op 2 februari 2014 te Nunspeet in hotel Vennendal te wachten. Wegens ziekte van harpist Remy van Kesteren zag het bestuur van de Stichting kans om de allrounde harpiste Lavinia Meijer te contracteren. Zoals je kon verwachten werd haar optreden een formidabele beleving. Lavinia treedt regelmatig op in Nederland, maar ook in Europa, Azië en Amerika. Zij won met haar spel vele prijzen in binnen- en buitenland. Diverse componisten schreven muziek voor haar, waaronder de Amerikaan Philip Glass. In hotel Vennendal kon na verbouwing de fraaie Wintertuin niet meer voor concerten worden gebruikt. Deze zaal kan nog maar 60 mensen herbergen. Nu was de grote zaal beschikbaar; gelukkig ook een sfeervolle lokaliteit en met een behoorlijk podium. Zo waren Lavinia en haar prachtige harp goed zichtbaar. In de muziek is de harpiste steeds weer op zoek naar nieuwe uitdagingen, hetgeen het spelen van vele soorten muziek oplevert. Zo werd gestart met de barokcompositie “Ground”van de Engels componist William Croft ( 1678 – 1727) , die duidelijk en vloeiend op de harp werd uitgevoerd. Daarna volgde van de Italiaan Nino Rota( 1911- 1979) een statige Sarabande en tevens de romantische muziek uit de film “The Godfathers”. Heerlijke muziek om naar te luisteren en bewonderenswaardig om te zien wat de rappe vingers van Lavinia op de snaren teweegbrengen. Van de Japanse componist Ryohei Hirose (1930-2008) kreeg Lavinia de compositie “Elégia for Harp” cadeau, een compositie in moderne stijl - emotioneel vertolkt. Daarna was het werk van Philip Glass (1947) aan de beurt. Het werd Metamorphosis II, waarvan “I’m going to make a cake “ en “The Hours”, bewerkt door de harpiste, werden uitgevoerd. De handelingen voor het maken van de cake, waren duidelijk te onderscheiden tot aan het versieren toe. De filmmuziek “The Hours” is gebaseerd op het boek waarin de zelfmoord van Viginia Woolf aan de orde komt, waarvan de rollen worden gespeeld door Nicole Kidman, Meryl Streep, Julianne Moore. Bij het luisteren kon je de uren tellen. De samenwerking tussen Lavinia en Glass is bijzonder. Ze werken nog regelmatig samen. Volgens Glass benadrukt de harp andere dingen in de muziek in een kleur die er daarvoor nog niet was. Na de pauze klonk er muziek van de IJlandse componist Olafur Arnalds met mooie en sfeervolle composities, zoals Tomorrow’s song, waarbij zich in je gedachten een glooiend landschap ontvouwde, en Erla’s Waltz. Goed luisterbare muziek. Daarna werden van de Fransman Eric Satie (1866-1925) Gymnopedie I, II en III gespeeld. Lavinia etaleerde elegant spel, waarbij je op de canapé ontspannen zou kunnen luisteren. Tenslotte werden van de Italiaan Ludovico Einaudi (1955) 2 composities, bewerkt door Lavinia, uitgevoerd. Een vloeiend gespeeld “Divenire” en een uitbundig “Oltremare”. Ook schreef Einaudi volksmuziek. Einaudi wil emotioneel en spiritueel beroeren, ook bij zijn publiek. Van dit harpconcert heeft het publiek enorm genoten; de harpiste kreeg een daverend applaus en een prachtig boeket bloemen. Annette Essers
Recensies Annette Essers  schreef regelmatig over haar persoonlijke indrukken van de concerten.
Afscheid Annette Essers Helaas heeft Annette Essers afscheid moeten nemen als recensente. Zij bereikte de gezegende leeftijd van 90 jaar in 2015 en het was haar niet meer mogelijk om de Randmeer- concerten te bezoeken. Wij hebben Annette bedankt voor de vele jaren dat zij ons van haar mooie recensies heeft voorzien. Wij wensen haar toe dat zij nog veel jaren in goede gezondheid mag doorbrengen.